En kort presentation av mig.

Micke, 34-årig fembarnspappa som 2012 började springa så smått som ett sätt att vända på ett liv med dåliga vanor i form av stillasittande, rökning, stress m.m.

Livsresa
Bilder: 2013, 2010 och 2018.

2014 började jag sedan springa mer regelbundet när jag började få kontakt med nya vänner som hade löpningen som en del i sin vardag. Tack vare detta fick jag själv även in rutinen, jag gick nu från att ha löpningen som endast akut stress- och abstinenshantering till att ha den som en vardaglig träningsrutin och även ett helt nytt socialt sammanhang.

De första åren 2014-2016 gjorde jag många klassiska misstag som att öka mängden för snabbt, vilja öka tempot nästan varje pass osv. vilket ledde till tre överansträngningsskador på två år. I denna vevan träffade jag en mycket bra och inspirerande Fysioterapeut som fick mig att inse vad jag behövde, backa tre steg och bygga långsamt och långsiktigt. Hon sa orden “du vill kunna springa hela livet” som blev ganska träffande. Hon fick mig även att söka in till Fysioterapeutprogrammet på Göteborgs Universitet, där jag nu snart har läst två av tre år.

Jag har alltid varit en tävlingsmänniska och har på många plan haft problemet att jag vill för mycket för snabbt. Snabba resultat, direkt feedback. För att bryta detta behövde jag en ny ingång till löpningen, ett nytt fokus. Detta blev att tänka långt och långsamt istället för kort och snabbt.

Precis innan den senaste skadan, september 2016, hade jag sprungit mitt dittills längsta lopp, 38 km. Hade ont i kroppen i 3-4 dagar efteråt. Från detta tog jag under 2017-2018 steget till ultralöpningen. Jag kände redan efter första loppet, 108 km i bergen i Istrien, Kroatien, att jag var rätt. Här kom mina mentala styrkor till sin rätt, att vara viljestark och fortsätta framåt i alla lägen.

Efter detta har jag haft ett tydligt träningsfokus mot att bli starkare, mer uthållig och därmed mer konkurrensmässig på dessa distanser, för här hittade jag snabbt en gren jag ville tävla i, där jag ville kunna konkurrera på allvar. Denna fokuserade satsning tar på allvar fart nu, senare delen av 2018 och in i 2019. Jag har nu en bas av erfarenhet och en stabil skadefri träningsperiod att våga utgå ifrån när jag nu skruvar upp min träning ytterligare ett steg.

Borås6h
Bild: Slår marathon-PB under Borås 6 timmars 2018

Nästa tävling blir Tjörnarparen 100 miles 8-9 december. Det blir tredje gången jag springer den distansen och det ska bli intressant att se vad denna erfarenhet gör, jag hoppas kunna få en del intressanta svar under denna tävling. Jag har även en ganska tydlig grundplan lagd för 2019, men kommer att ta denna steg för steg framöver då den bygger på att allting fortsätter fungera som det ska. När ett mål är avklarat kan jag fokusera mot nästa. Men helt klart är att 2019 kan bli ett riktigt spännande år om allt faller på plats =)