Nu har jag kommit till den punkt där allting bara går utför… Eller? Ja på sätt och vis! Jag har nu under nästan tre månader tränat mer än jag gjort under någon tidigare tremånaders period och har bara taperingen fram emot 100 miles of Istria kvar nu.

Det är dock fortfarande 2,5 veckas träning kvar och inom denna period ryms även ett millopp nästa helg där målet är att springa hårt men kontrollerat som en sista formcheck. Att formen växt genom den ökade träningen är dock ingen hemlighet, det vet jag redan. Jag ser det genom många olika parametrar, jag tränar i samma tempo som tidigare men med betydligt lägre ansträngning. Jag springer snabbare och snabbare på mina intervallpass utan ökad ansträngning.

Skärmklipp 2019-03-24 21.04.35
Ännu ett bevis på den analkande formtoppen.

Jag kommer fortsätta även de kommande veckorna med att stärka upp ben och bål ytterligare med de tunga basövningarna på gymmet för att lägga på den lilla extra procenten det kan ge under tävlingsdygnet 12-13 april.

Skärmklipp 2019-03-24 21.07.06

Guld värt för mig i denna satsningen har varit samarbetet med MultiTriathlon som försett mig med kvalitativ utrustning som t.ex. denna Ultra Vest från Ultimate Direction som sitter tight, bekvämt och ger otroligt bra komfort under löpningen även med mycket packning i. Jag har nu testpackat den med så mycket som jag ommer bära med mig under de 168 kilometrarna i Kroatien och den satt fortfarande som gjutet.

Även ett stort tack till Tailwind Nutrition Sverige och deras sponsring av mig med sportdryck!

Skärmklipp 2019-03-24 21.07.33

Jag har fått till några riktigt grymma pass även under detta sista högmängdsblocket, bland annat ett socialt pass förra helgen där vi var 14 st som startade kl 8 på lördagsmorgonen för att samla höjdmeter i Änggårdsbergen. De flesta hängde på i alla fall 2-3 timmar och fick ihop en ansenlig mängd. Jag, Niclas och Fredrik körde på hela vägen tills vi hade passerat höjden för Sveriges högsta berg, Kebnekaise. By far den högsta mängd ackumulerade höjdmeter jag samlat på ett träningspass och utan nummerlapp på. Var lite trött i ben och rumpa två dagar efteråt, men det var ett typiskt sånt pass som därefter gav en riktigt skjuts i formen!

Skärmklipp 2019-03-24 21.06.37

Så nu är det dags att sänka mängden, såväl antal kilometer som höjdmeter, gradvis fram emot tävlingen. Men kommer att hålla uppe intensiteten på kvalitetspassen och hoppas få den där riktigt goa känslan där det bara spritter i benen under andra veckan i april när det är dags att flyga ner till Trieste, Italien för vidare bilfärd genom Slovenien in i Kroatien.