I min grova grundplanering för året satte jag upp ett mål om 500 mils löpning under året samt 600 träningstimmar totalt med styrketräning och alternativ träning inräknat. Kan konstatera att jag redan nu är långt förbi halvvägs till distansmålet, igår, dagen innan Midsommarafton passerades 300 mils löpning. Det hänger ihop med att jag stadigt har kunnat och vågat skruva upp mängden lite grann från månad till månad när jag lyckats träna hållbart och hålla mig skadefri.

Skärmklipp 2019-06-21 14.59.27

Det enda lilla bakslag jag egentligen haft var de gångna veckorna, som jag beskrev i mitt förra blogginlägg, där jag fick skruva ner en del från den planerade mängden. Men den mängd jag då landade på var ändå i paritet med det jag hade tänkt mig som veckosnitt för hela året, så inbromsningen skedde från en betydligt högre nivå än jag egentligen hade räknat med att kunna hålla från början.

Skärmklipp 2019-06-21 15.16.29

Det var som en träningskompis skrev till mig när vi bollade lite kring träningsmängd, att när en dålig vecka med stress, trötthet och sänkt motivationsnivå ändå landar på 10 mils löpning, då är det rätt okej ändå! Det tror jag är viktigt att man tar med sig när man hela tiden flyttar sina mål framåt, att man landar lite och tänker efter vad man trots allt fått till den senaste veckan, månaden eller vad det kan vara. Stannar upp och tänker efter att “Hallå, det där är faktiskt rätt mycket och rätt bra träning ändå!” även fast det inte blev som man hade lagt upp planen för.

65096917_1407462776077228_8205245675651203072_n Skärmklipp 2019-06-21 15.17.23

Utveckling är inte linjär, den går i vågor, lurar man sig själv med att vågdalarna då skulle vara kris och problem då är man inte rättvis mot sig själv. Det är trots allt bara kroppens signaler om att det är dags att vänta lite innan man försöker sig på nästa steg uppåt och framåt igen. Men även att man stannar upp och tänker “Det där nästa steget, vad skulle det egentligen ge? Räcker inte denna nivån för att uppnå det du vill?”. Oftast tror jag svaret på den frågan är “Jo visst tusan räcker det!” och att man faktiskt inte behöver öka på och flytta gränser i sin träning hela tiden för att ändå fortsätta att utvecklas och nå nya mål på tävling!

64945272_500858827119405_1325249482446602240_n

Så slappna av och spring på! Så mycket och hårt som kroppen vill ta emot för tillfället, spring inte bort och iväg från löpglädjen och det egentliga syftet med löpningen: Stresshantering, endorfinpåfyllning och stämningshöjare =)