En viktig del jag tog med mig efter loppet i Skövde var att lära mig av det loppet och misstagen, istället för att bli rädd för konceptet och för att drabbas av Rhabdo igen.

Jag bestämde mig rätt tidigt att jag skulle göra ett nytt försök när kroppen kändes redo, det var ett viktigt statement för att vilja kämpa vidare med löpningen. Löpningen finns där alltid som en stressmedicin för mig, men den delen som handlar om att satsa mot längre distanser och snabbare löpning är något annat. Den kräver tålamod, planering och dedikation.

Jag gillar det, jag känner att jag hittat något som driver mig framåt på många plan i livet genom den struktur som löpningen ger mig i vardagen men också de sociala och professionella kontakter jag skapat genom löpningen.

Skärmklipp 2019-10-26 22.03.24

Något som gett mig en extra boost i träningen de senaste 1,5 åren är träningen med min klubb, Majornas IK. Måndagspassen består oftast av intervaller där jag inte hade lyckats pressa mig till att springa med samma kvalitet och ta ut mig på samma sätt om jag försökte detta på egen hand.

Skärmklipp 2019-10-26 22.04.45

Här är det lätt att känna peppen och draghjälpen av många andra duktiga löpare och alla har någon att sparra med oavsett distans eller tid på intervallerna.

Sen är det såklart inte stenhårda intervaller som bygger upp en duktig och hållbar 24 timmars-löpare, men den träningen ger utveckling på syreupptagningen, VO2max, samt ger en tydlig variation jämfört med de långa, lugnare passen som är mer specifika inför ett ultralopp. Att träna alltför enformigt under lång tid blir slitsamt och inte särskilt utvecklande, även om det är strikt lugnt tempo.

Men nu har jag skippat dessa hårdare passen under några veckor och istället fokuserat på att hitta lugn och avslappnad löpning i mitt planerade 24 timmarstempo. Att bli så avslappnad och löpekonomisk som möjligt i detta tempo. Detta efter att jag fick tag i en startplats till Bislett 24 timmars i Oslo i november. Detta blir mitt nästa försök =)

Skärmklipp 2019-10-27 12.43.39