Så hur är formen inför Oslo då? Den frågan är tudelad. Inte svaret, för svaret är att den är god. Men frågan, den vill jag problematisera. Det är så lätt att hänga upp sig på prestationsmässiga resultat och rent fysiska mätvärden inför ett lopp. Inför kortare lopp har det såklart stor inverkan, men inför dessa långa utmaningar är det bara en del. Den andra delen av frågeställningen borde då istället vara hur är balansen för dig?

För att prestera bra på ett ultralopp, särskilt om det handlar om 12 h eller mer, bygger till lika stor del mental balans som på rent fysisk prestationsförmåga. Jag kan själv se att det där blev ett av snedstegen inför Skövde i somras, jag var så fokuserad på att få in tillräckligt med löpta timmar och kilometrar att jag inte riktigt stannade upp och tänkte efter vad det gav kroppen i form av stress. All träning stressar kroppen. Löpning är en toppenbra stresshanteringsmodell, men man måste ha med sig att löpningen också lokalt och för stunden tillför kroppen mer stress, särskilt långa och/eller hårda pass. Har man då redan hög stressnivå av andra orsaker kan det slå över och ge en förlängd återhämtningstid. Detta är superviktigt att ha i åtanke och balansera sin träning utifrån.

Via den något långa utläggningen så kommer då svaret på den andra frågan: Ja jag är i god balans och har relativt låg stressnivå i livet just nu. Särskilt i jämförelse med vad som var fallet i uppladdningen mot Skövde. Jag hoppas att detta kan vara det som ger resultat denna gången. Jag tränar för säkerhets skull också något lugnare nu, grunden är ändå redan lagd.Skärmklipp 2019-10-29 21.20.13
Hårda pass som detta är bra för variationen och utvecklingen av den fysiska prestationsförmågan. Men måste vägas in väl i träningscykeln utifrån all övrig stress i livet.

Skärmklipp 2019-10-29 21.20.43
Morgonrundor som denna är mer avkopplande och tillför mindre stress.