Något jag gör, och finner utvecklande för min egen träning, är att coacha andra löpare.

URP-logo

I min utbildning till Fysioterapeut har jag fått med mig mycket kunskap kring kroppens arbetsfysiologi, processer och träningslära. Detta har jag haft mycket nytta av för min egen träning men insåg ganska snabbt att jag även kan använda för att hjälpa andra att få till en strukturerad och balanserad träning med god utveckling och låg skadefrekvens.

75250886_2684730031570532_1394554504958967808_n

 

Att coacha andra pressar mig att tänka till, att vända och vrida på träningsupplägg, idéer om återhämtningstid, vikten av alternativ träning och så vidare. Saker som jag ju redan har bra kunskap om som sagt, men som i den egna träningen lätt förbises när man bara kör på, man blir hemmablind helt enkelt. Genom att bygga träningsuppläggen individuellt från vecka till vecka för mina kunder får de såklart den bästa produkten, men även jag de bästa tankeställarna kring min egen balans. Flera gånger när jag suttit med kundernas program har jag insett att jag nu säger en sak, men själv gjort en annan. Och naturligtvis är det skillnad på person och person, på nybörjare och elitmotionär till exempel. Men grundprinciperna för en hållbar och skadefri träning förblir ändå till stor del desamma.

75233639_827491134349767_1589992829940137984_n

 

Utöver att se att den egna träningen bär frukt i form av fysiologiska mätvärden och resultat på olika lopp så ger recensioner som dessa ytterligare en dimension till den personliga utvecklingen. De ger råg i ryggen och under vägens gång fram till detta har det såklart förekommit en dialog med mycket frågor och funderingar och ibland även konstruktiv kritik, som ju om något utvecklar och formar en till en än bättre coach och därigenom även löpare!