Nu har det inte blivit några inlägg på ett tag. Detta bottnar i att sommarens stora mål, Skövde 24 h, blev en rejäl krasch för mig såväl fysiskt som mentalt. Det blev inga 24 timmars löpning denna gång, det slutade efter 14, där problemen redan börjat efter sex timmar.

Här skrev jag en kort rapport efter själva loppet om man vill läsa:
https://www.facebook.com/UltraRunningPhysio/posts/2328056597433510

Skärmklipp 2019-09-16 15.44.39
Just innan start på Riksmästerskapen i 24 timmarslöpning i Skövde.

Jag tillbringade från natten, när jag klev av, totalt 30 h på sjukhuset i Skövde innan jag skrevs ut och fick åka hem, med återkontroll ett par dagar senare då värdena var på väg ner men fortfarande långt ifrån normala. Rhabdomyolys är ingenting att leka med och jag är evigt tacksam för min kunskap som fick mig att bryta i tid, trots allt ganska långt ifrån att få någon påverkan på njurarna och sjukhusvistelsen bestod därför endast av förebyggande behandling där man spolade igenom systemet och rensade ut de, för njurarna, farliga nedbrytningsprodukterna myoglobin och kreatinkinas. 9 l elektrolytlösning i dropp blev det!

Före och efter denna vätskebehandling:

Skärmklipp 2019-09-16 15.55.05

Det som nu skulle bli svårt för mig var just att ställa om, vad tar jag med mig från detta? Självklart att jag gjorde det jäkligt bra som klev av i tid, men sen då? Kan jag fortsätta tävla på den nivå jag vill och jaga nya mål? Är det värt det? Kommer jag drabbas av detta igen? Frågorna var många under de kommande dagarna och veckorna. Bollade mycket med min support Annika och genom henne med andra sakkunniga på ämnet. Bollade även med Nina som själv drabbats av detta, fast med värre utgång för njurarna, under Spartathlon i Grekland t.ex.

Efter ett tag landade jag i att jag faktiskt bara behöver ta det rejält lugnt en period framöver, att inte fokusera på några nya utmaningar, lopp osv. Så det blev enkelt att ge sig själv ett tävlingsförbud under augusti och september. Därefter startade analysen av vad jag kan göra annorlunda nästa gång för att undvika detta och jag landade i att det var många bäckar små som ledde till att det gick som det gick.

Skärmklipp 2019-09-16 15.45.48
Kylning med vätskesvamp.

– Extrem värme, 30-32 grader, som jag inte kunnat adaptera kroppen fullt till.
– Stekande sol, som såklart påverkar trots att jag kyldes ner konstant genom grym is-support från Annika
– För högt tempo utifrån dessa yttre förutsättningar.
– Överdrivet koffeinintag som kan ha spätt på och kanske var det som fick bägaren att rinna över.
– Något övertränad från perioden 4-6 veckor innan loppet där jag körde väldigt tuff och ensidig träning som gjorde framförallt låren väldigt trötta och dessa tog slut tidigt i loppet! Mycket tidigare än vad jag är van vid.

Skärmklipp 2019-09-16 15.45.25
Kylning med buff runt huvudet, “halsduk” i nacken och på handlederna. Alla fyllda med is.

Skärmklipp 2019-09-16 15.45.06
Ännu en variant på kylning runt nacke/hals med blött tygstycke.

Snart redo att jaga nya mål igen!