De senaste veckorna har jag även fått till mer alternativ träning. Detta mycket tack vare min praktikplats genom utbildningen till Fysioterapeut. Jag har varit i fem veckor på Hälsa i Kubik, en kombinerad mottagning inom Vårdval Rehab och privat träningscenter. Där har jag fått delta i och hålla diverse gruppträning med fokus på styrka, balans och core bl.a. vilket såklart även varit bra för egen del.

När jag snart, knappt två veckor kvar av mängdträningen, drar ner på mängden löpning inför Oslo är min tanke att hålla uppe och till och med öka den alternativa träningen istället. Fokus på funktionell bålstabilitet mycket nu för att stå emot så länge som möjligt genom tröttheten i ett 24 timmarslopp.

Skärmklipp 2019-10-28 12.31.08
Tung styrketräning i vintras/våras för att bygga styrka. Nu mer funktionell styrketräning.

I Oktober slängde jag in en halvmara för att få ett hårt kvalitetspass med fullservice. Dagsformen fanns där inte för att springa riktigt fort och utmana 1:20-gränsen eller för att slå PB, men krigade på bra trots tidiga magbesvär och sprang min tredje snabbaste tid på distansen i alla fall. Riktigt bra kvalitetspass som gav en rejäl formhöjning de kommande veckorna!

Skärmklipp 2019-10-28 12.28.23
En bit in på andra milen under halvmaran i Göteborg i mitten av oktober.

Skärmklipp 2019-10-28 12.25.52

Jag tog mig även an att bryta en annan barriär jag haft, att springa på löpband. Jag har haft så svårt för det mentalt, men fördelarna kan vara många när man vill jobba på med ett jämnt tempo t.ex. så jag bestämde mig för att genomföra ett 7 x 1000 m pass på bandet i samma tempo jag hade planerat att köra utomhus och det funkade. Det var första gången jag slutförde ett planerat intervallpass på bandet. Tidigare gånger har jag alltid avbrutit efter 1-2 intervaller och gått från gymmet och slutfört passet utomhus med mer varierande tempo och kvalitet.