Den senaste veckans träning var delvis ganska seg, inte konstigt såklart efter urladdningen på GöteborgsVarvet förra lördagen. En prestation som innebär ett PB på halvmaraton sitter såklart i kroppen ett par dagar, så benen har varit ganska så sega den gångna veckan. Trots detta har jag lyckats träna på som planerat, om än med mindre tempoträning än normalt, men det hade jag också planerat för. Normalt kör jag intervallpass på måndagarna, vilket hade varit ganska så meningslöst att göra i måndags efter Varvet. Min träningsfilosofi bygger på att mängdträningen ska vara lågintensiv av egentligen två huvudorsaker, dels för att det är i den intensitet man bygger uthållighet men också för att spara kraften så jag kan trycka på ordentligt och vara pigg och fräsch i benen när det är dags för kvalitetspass som intervaller, tröskel, snabbdistans eller liknande.

Normalt sett kör jag två såna pass per vecka, den gångna veckan blev det ett, terrängtröskel på lördagen. Men som sagt var detta medvetet, och inte bara för att jag sprungit Varvet en vecka tidigare utan också då det har blivit relativt mycket av den hårda löpningen de gångna veckorna, med planerade intervallpass på måndagarna plus tre tävlingar på två veckor:

Skärmklipp 2019-05-27 10.04.57

Grunden för att fortsätta utvecklas är att hålla sig skadefri. Grunden för att hålla sig skadefri är en balanserad träning. Grunden för en balanserad träning är att inte köra för mycket av det hårda. En ganska enkel filosofi, men kräver eftertanke då och då, det är lätt att sväva iväg och köra på för mycket i perioder då det finns många och roliga lopp att springa! Första veckan i juni kommer jag t.ex. att springa två millopp, både på måndagen och torsdagen, men då blir det den veckans kvalitet, då kör jag definitivt inga intervaller eller annan hård träning utöver loppen.