Jag blickar nu fram emot det sista riktigt tunga träningsblocket inför 100 Miles of Istria, världscuploppet över 168 km och 6500 positiva och 6800 negativa höjdmeter i April. Fokus under detta blir att hålla uppe mängden, samt att ytterligare försöka öka mängden höjdmeter något. Jag har under januari och februari lyckats samla drygt 20 000 ackumulerade höjdmeter och känner mig nu riktigt stark i backlöpningen, både uppför, där mycket ändå kommer att handla om effektiv hiking med stavar snarare än löpning. Men jag tror även jag kommer att stå emot bättre i år utför, hoppas på att slippa alltför slitna framsidor på låren tidigt i loppet.

34258496_775855949286159_3187424955553808384_o
En vy över en av klättringarna på banan i Kroatien.

52895318_949922721879480_6680441459897794560_o
Bra mängd hittills under året.

Jag har lyckats behålla en bra blandning i träningen mellan lågintensiva, men långa och tunga höjdmeterspass, varvat med betydligt mer tempofyllda pass bestående av hårdare intervaller och tröskelpass. Jag upplever att denna mix fungerar bra när jag håller mängden tempolöpta kilometrar kring 10 % av den totala veckomängden. Och jag har även fortsatt med min styrketräning, både lättare vardaglig styrketräning och foamrolling ett par gånger i veckan och träning på gymmet med tunga basövningar. Här hade jag ambitionen att hinna med även två sådana pass i veckan, det har inte riktigt blivit så ofta utan istället kring en gång i veckan och ibland en gång varannan vecka. Mycket av tidsbrist, men även då jag många dagar känt mig rätt nedtränad och inte velat lägga på ännu mer stress på en redan sliten kropp. Allt är en balans, att våga träna upp till en hårfin gräns för att kunna utvecklas, men inte gå över den och jag håller mig hellre lite mer på den säkra sidan än gör om misstagen från 2015-2016 då jag var skadad i tre längre perioder.

52914052_1470921363044700_145300135193083904_n
Härlig klipplöpning i södra Bohuslän.

Ljuset som kommer nu med den antågande våren gör också mycket för den mentala orken att bara “bomba på med träningen” och flera pass den senaste veckan har varit riktigt mentalt boostande!

52944630_796193340742849_6513363899188772864_n
Solen över havet i Aröd.

53480647_969522586590315_4178981682696683520_n

Skovalet till de 168 kilometrarna i Kroatien kommer att bli Hoka One One Speedgoat 2, en grymt skön sko för långa distanser och som har fantastiskt grepp på varierande underlag tack vare Vibramsulan!