Efter kraschen började uppbyggnaden igen. Jag hade nu bestämt mig för att göra det lugnt. Inte stressa fram någonting, inte planera för hårt och för mycket utan att just låta kroppen styra hur mycket jag orkade träna de första veckorna.

Det tog ett par veckor innan jag kunde träna på en nivå jag var någorlunda van vid igen. Det var så tydligt en torsdag när jag skulle hålla ett träningspass för Sweden Runners och jag kände mig trött och sliten i benen, dittills den veckan hade jag sprungit 29 km. Under mina normala mängdveckor har jag kunnat göra 8-10 mil på samma antal dagar. Där slogs jag av att det faktiskt bara är att låta kroppen styra, det går inte att slå sig igenom sviterna av Rhabdomyolys om man vill kunna fortsätta springa på ett hållbart vis. Det blev väl 4-5 mil totalt den veckan.

73472562_1408855579278794_6277368296815722496_n

Distansen vecka för vecka sedan omstarten i augusti

Från den veckan har jag kunnat öka lite grann för varje vecka som gått och till slut kommit upp i den mängd jag körde innan Skövde. Med en brasklapp! Jag kör inte lika hårt nu. Jag körde väldigt mycket backträning med ganska slitsam intensitet där i juni-juli som jag tror till viss del brände ut mina lår inför Riksmästerskapet och var en av många bäckar små till att det gick som det gjorde.

Jag har nu istället fokuserat på att tydligt variera min träning. Väldigt lugna distanspass varvat med ganska hårda intervaller och tröskelpass, dessa la jag dock inte in direkt utan någon gång i mitten på september först. Jag väntade också ett ganska bra tag med att lägga in långa långpass igen.

Skärmklipp 2019-10-26 22.05.53

Strava Fitness & Freshness. Där har utvecklingskurvan gått stadigt uppåt de senaste månaderna.

Jag har även tagit hjälp av en funktion i Strava, Fitness & Freshness, just för att hålla koll mer på hur jag belastar kroppen. Där jag försöker balansera väl och lägga in extra vila om variabeln “Fatigue” drar iväg i förhållande till “Fitness” vilket genererar en kraftigt negativ siffra under “Form”. Just idag ligger den istället på plus efter en vilodag efter de senaste fem dagarnas 150 km, där samtliga varit mycket lugna. Varför får du läsa i nästa blogginlägg…